Smolenic Brindusa Corina

medic primar medicina de familie

 

 

 


Noutati


Anunt, 29 iulie 2009


Initiativa legislativa 2009 - expunere de motive

Sanatatea a fost declarata prioritate nationala de catre toti guvernantii postdecembristi. Cu toate acestea finantarea acestui sector a avut permanent de suferit, procentul alocat sanatatii din produsul intern brut fiind mult sub nivelul alocat de statele membre ale Uniunii Europene, chiar tari din vecinatatea Romaniei avand procente mai mari decat la noi. Toate segmentele sistemului sanitar au avut de suferit, atat la nivelul infrastructurii, care de cele mai multe ori este degradata si necesita investitii majore sau nu mai corespunde standardelor, cat si la nivelul dotarilor cu aparatura performanta si cu medicamente si materiale sanitare, dar mai ales subfinantarea nu a permis atingerea unor venituri corespunzatoare pentru personalul de specialitate la toate nivelurile de asistenta.
Medicina de familie este considerata in toata Europa cel mai important segment al asistentei medicale. Pentru a sublinia acest aspect sistemul de asigurari de sanatate britanic o denumeste "perla coroanei sistemului de asigurari". Medicina de familie este gestionarul starii de sanatate a intregii populatii. In cabinetele medicilor de familie se acorda minimum 50.000.000 de consultatii pe an si se rezolva peste 80% din solicitarile de asistenta medicala. Medicina de familie este o specialitate extrem de vasta, care implica in afara serviciilor medicale curative si medicina omului sanatos, promovarea sanatatii, medicina comunitara, profilaxia bolilor cu impact major asupra sanatatii populatiei, aplicarea programelor nationale de sanatate, precum si o relatie speciala, de lunga durata cu pacientii. De aceea trebuie ca finantarea pe acest segment, cel mai ieftin de altfel, sa aiba un nivel corespunzator, pentru a-si putea realiza menirea, recunoscuta de altfel la nivel declarativ de toti guvernantii de dupa revolutie.
In acest moment, dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, s-a liberalizat piata muncii specifica sistemului sanitar. Diplomele sunt recunoscute in toata Uniunea Europeana si astfel personalul medical a inceput sa emigreze, tentat atat de veniturile mult mai consistente, de zece ori mai mari decat in Romania, dar si de conditiile generale de munca si respect social mai bune. Stabilirea prin lege a procentului alocat asistentei medicale si respectiv asistentei medicale primare in Romania ar crea premizele unei stabilitati pe termen mediu si lung in ceea ce priveste finantarea sistemului sanitar. Asigurarea stabilitatii finantarii va avea ca efect cresterea calitatii serviciilor medicale furnizate, demararea unor activitati de modernizare si dotare a unitatilor medicale, precum si diversificarea serviciilor asigurate populatiei.
Considerand ca adoptarea unei legi care sa garanteze o finantare corecta si sigura a sistemului de sanatate reprezinta un pas important in reforma sistemului sanitar romanesc, va inaintam propunerea legislativa alaturata, cu rugamintea de a o dezbate si a o adopta.
Toti pacientii sunt asteptati la cabinetul medicului de familie sa semneze pentru alocarea unui procent mai mare din PIB sanatatii. Semnaturile se strang pana pe data de 15 august 2009.


Ministerul Sanatatii anunta definirea în premiera a pachetului general de servicii medicale pe baza ghidurilor si protocoalelor terapeutice

Ministerul Sanatatii anunta definirea în premiera a pachetului general de servicii medicale pe baza ghidurilor si protocoalelor terapeutice

  • Dupa introducerea ghidurilor terapeutice în sistem, dr. Ion BAZAC, ministrul Sanatatii, prezinta astazi (2.07.2009) Guvernului României noul pachet general de servicii medicale, precum si principiile de implementare a tichetelor pentru sanatate

  • Timp de 2 luni,  aceste doua masuri ale MS vor intra în dezbatere publica, urmând ca în septembrie sa fie integrate în sistem

    “Pachetul general de servicii si tichetul pentru sanatate reprezinta o necesitate si fac parte din reforma structurala a sistemului de sanatate. Acestea vor  contribui la diminuarea platilor informale si la îmbunatatirea finantarii sistemului de sanatate, asigurând astfel cresterea calitatii asistentei medicale. Masurile reprezinta în acelasi timp un angajament al României, pentru ca fac parte din clauzele acordului de finantare încheiat cu FMI si Banca Mondiala”,  a declarat dr. Ion BAZAC, ministrul Sanatatii într-un briefing de presa.
    Este pentru prima data când un ministru al Sanatatii îsi asuma sa prezinte public si transparent românilor care sunt serviciile de sanatate ce pot fi platite din contributiile la asigurarile de sanatate si care sunt cele ce nu pot fi acoperite de catre acestea.
    Noul pachet general de servicii reprezinta baza stabilirii serviciilor de sanatate care sunt decontate de Casa de Asigurari de Sanatate, precum si a celor care vor fi platite suplimentar, prin tichetele pentru sanatate.
    Reconfigurarea pachetului de servicii pe baza ghidurilor si protocoalelor terapeutice va permite controlul costurilor si al practicilor medicale. De asemenea, pachetul va creea conditiile calcularii costurilor în functie de nevoile specifice pe patologii.
    Definirea pachetului de servicii medicale s-a facut plecând de la problemele existente – servicii garantate teoretic, dar practic de multe ori nerealizate. 
    Introducerea în sistem a noului pachet va aduce beneficii calitative la toate nivelurile. Exemple de servicii mediale acoperite: prezenta medicului de familie la cabinet 7 ore/zi, asistenta medicala gratuita pentru urgentele reale, acoperirea integrala a interventiilor chirurgicale etc.
    Tichetul pentru sanatate reprezinta contributia personala la plata serviciilor medicale, a medicamentelor si a dispozitivelor medicale în momentul utilizarii efective a acestora.
    Tichetul pentru sanatate se va aplica în ambulator, in spital (cu exceptia urgentelor) si pentru investigatiile paraclinice.
    Contributia personala a cetatenilor prin tichetele pentru sanatate nu va depasi 600 RON/an. Potrivit estimarilor, contributia personala prin tichete va fi de aprox. 350 RON/an pentru un pacient mediu (calculul estimativ include 2 episoade de spitalizare continua, 2 de spitalizare de zi, 6-8 vizite la medicul de familie, 4 vizite la medicul specialist, 1 vizita la domiciliu, 10 analize de laborator, 1 investigatie radiologica, 1 investigatie de înalta performanta).
    Nivelul de contributie personala a cetateanului pentru tichetul de sanatate este acceptabil si suportabil din punct de vedere financiar. De exemplu, cuantumul contributiei personala este de 5 lei pentru o consultatie la medicul de familie si de 10 lei pentru o consultatie la medicul specialist. Vizita la domiciliu a medicului de familie dupa orele de program va fi taxata cu 15 lei, iar consultatiile efectuate  în structurile de urgenta din spitale pentru pacientii care nu reprezinta urgente medicale  vor necesita o contributie personala de 20 lei.
    La stabilirea preturilor pentru tichetele de sanatate au fost luate în considerare valori din tari care au avut un parcurs similar României si care au introdus mecanisme de plata suplimentara a serviciilor medicale, ca de exemplu Estonia, Croatia, Ungaria. De asemenea, în definirea sistemului a fost urmat exemplul unor tari din Europa de Vest care au o experienta consistenta în gestionarea contributiilor suplimentare.
    Prin introducerea tichetelor pentru sanatate se vor genera în sistem aprox. 700 milioane de lei/anual, fonduri care vor ramâne la furnizor (cabinet medical individual, spital sau alta unitate de sanatate) si  care vor fi utilizate pentru salarii, investitii sau servicii. Noua masura va stimula competitia în sistem pentru atragerea de venituri suplimentare, pacientii având posibilitatea de a alege medicii si spitalele care au dovedit responsbilitate si performanta. Astfel, se vor crea premise reale pentru cresterea calitatii asistentei medicale.
    Prin introducerea acestei masuri, MS urmareste si reducerea platilor informale (creând premisele majorarii salariilor pentru cadrele medicale), precum si cresterea accesului la asistenta medicala  la un nivel adecvat. De asemenea, masura permite cresterea gradului de monitorizare si transparenta a cheltuielilor, tichetele functionând ca document de plata, semnat de catre pacient.
    Ministerul Sanatatii va propune ca tichetele pentru sanatate sa fie deductibile.
    Categoriile de populatie care nu vor plati tichetele pentru Sanatate sunt:

    -   Persoane asistate social (Legea 416/2001)

    -   Pensionari cu pensii sub 700 RON/luna

    -   Copiii cu vârsta pana în 18 ani

    -   Someri

    -   Persoane care beneficiaza de gratuitati (revolutionari, persecutati politc, veterani, persoane cu handicap)

    -     Personal sanitar

    -     Gravide, doar pt. servicii aferente graviditatii

    -     Persoane aflate în Programele Nationale de Sanatate

    Pentru aceste categorii, contributia va fi acoperita din fonduri publice, suma estimata fiind de  550 mil. RON anual.

     “Sunt convins de efectele pozitive ale implementarii pachetului de servicii de baza si a tichetului pentru sanatate. În complementaritate cu masurile deja active, ele vor conduce la cresterea accesibilitatii pacientilor la nivelul corespunzator de asistenta medicala si la utilizarea mai judicioasa a resurselor, astfel încât mai multi pacienti sa beneficieze de tratamente adecvate si moderne”, a declarat dr. Ion BAZAC, ministrul Sanatatii.


    HOTĂRÂRE Nr. 680 din 3 iunie 2009
    privind modificarea unor acte normative referitoare la Programul pentru compensarea cu 90% a preţului de referinţă al medicamentelor, pentru pensionari

    EMITENT: GUVERNUL ROMÂNIEI
    PUBLICATĂ ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 398 din 11 iunie 2009
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.

    ART. I

    În cuprinsul Hotărârii Guvernului nr. 186/2009 privind aprobarea Programului pentru compensarea cu 90% a preţului de referinţă al medicamentelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 123 din 27 februarie 2009, al Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anul 2009, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.714/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 885 din 29 decembrie 2008, cu modificările şi completările ulterioare, al Hotărârii Guvernului nr. 720/2008 pentru aprobarea Listei cuprinzând denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor de care beneficiază asiguraţii, cu sau fără contribuţie personală, pe bază de prescripţie medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 523 din 10 iulie 2008, cu modificările şi completările ulterioare, şi al Hotărârii Guvernului nr. 367/2009 pentru aprobarea programelor naţionale de sănătate în anul 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 202 din 31 martie 2009, cu modificările şi completările
    ulterioare, sintagma "numai din pensii de până la 600 lei/lună" se înlocuieşte cu sintagma "numai din pensii de până la 700 lei/lună".

    ART. II

    Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de 1 iulie 2009.
    PRIM-MINISTRU
    EMIL BOC

    Contrasemnează:
    Ministrul sănătăţii,
    Ion Bazac

    Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
    Irinel Popescu

    Ministrul finanţelor publice,
    Gheorghe Pogea

    Drepturile si obligatiile asiguratilor

    Asigurarile sociale de sanatate reprezinta principalul sistem de finantare a ocrotirii sanatatii populatiei care asigura accesul la un pachet de servicii de baza, cuprinzand servicii medicale preventive si curative, servicii de ingrijire a sanatatii, medicamente, materiale sanitare si dispozitive medicale.
           Asiguratii au dreptul la un pachet de servicii de baza, in conformitate cu Legea nr. 95 / 2006 privind reforma in domeniul sanatatii, Titlul VIII Asigurarile sociale de sanatate. Pachetul de servicii de baza este stabilit prin contractul-cadru elaborat de CNAS, in colaborare cu organizatiile implicate in sistem. Proiectul se avizeaza de Ministerul Sanatatii Publice, si se aproba prin hotarare a Guvernului.
           Contractul-cadru reglementeaza, in principal, conditiile acordarii asistentei medicale cu privire la:      
    • a) pachetul de servicii de baza la care au dreptul persoanele asigurate;
    • b) lista serviciilor medicale, a serviciilor de ingrijiri, inclusiv la domiciliu, a medicamentelor, dispozitivelor medicale si a altor servicii pentru asigurati aferente pachetului de servicii de baza prevazut la lit. a);
    • c) criteriile si standardele calitatii pachetului de servicii;
    • d) alocarea resurselor si controlul costurilor sistemului de asigurari sociale de sanatate in vederea realizarii echilibrului financiar al fondului;
    • e) tarifele utilizate in contractarea pachetului de servicii de baza, modul de decontare si actele necesare in acest scop;
    • f) internarea si externarea bolnavilor;
    • g) masuri de ingrijire la domiciliu si de recuperare;
    • h) conditiile acordarii serviciilor la nivel regional si lista serviciilor care se pot contracta la nivel judetean, precum si a celor care se pot contracta la nivel regional;
    • i) prescrierea si eliberarea medicamentelor, a materialelor sanitare, a procedurilor terapeutice, a protezelor si a ortezelor, a dispozitivelor medicale;
    • j) modul de informare a asiguratilor;
    • k) coplata pentru unele servicii medicale.

           Asiguratii beneficiaza de pachetul de servicii de baza in caz de boala sau de accident, din prima zi de imbolnavire sau de la data accidentului si pana la vindecare, in conditiile stabilite de Legea nr. 95 / 2006.

           Asiguratii au urmatoarele drepturi:
          
    • a) sa aleaga furnizorul de servicii medicale, precum si casa de asigurari de sanatate la care se asigura, in conditiile prezentei legi si a contractului-cadru;
    • b) sa fie inscrisi pe lista unui medic de familie pe care il solicita, daca indeplinesc toate conditiile prezentei legi, suportand cheltuielile de transport daca optiunea este pentru un medic din alta localitate;
    • c) sa isi schimbe medicul de familie ales numai dupa expirarea a cel putin 6 luni de la data inscrierii pe listele acestuia;
    • d) sa beneficieze de servicii medicale, medicamente, materiale sanitare si dispozitive medicale in mod nediscriminatoriu, in conditiile legii;
    • e) sa efectueze controale profilactice, in conditiile stabilite prin contractul-cadru;
    • f) sa beneficieze de servicii de asistenta medicala preventiva si de promovare a sanatatii, inclusiv pentru depistarea precoce a bolilor;
    • g) sa beneficieze de servicii medicale in ambulatorii si in spitale aflate in relatie contractuala cu casele de asigurari de sanatate;
    • h) sa beneficieze de servicii medicale de urgenta;
    • i) sa beneficieze de unele servicii de asistenta stomatologica;
    • j) sa beneficieze de tratament fizioterapeutic si de recuperare;
    • k) sa beneficieze de dispozitive medicale;
    • l) sa beneficieze de servicii de ingrijiri medicale la domiciliu;
    • m) sa li se garanteze confidentialitatea privind datele, in special in ceea ce priveste diagnosticul si tratamentul;
    • n) sa aiba dreptul la informatie in cazul tratamentelor medicale;
    • o) sa beneficieze de concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate in conditiile legii.

           Obligatiile asiguratilor pentru a putea beneficia de aceste drepturi sunt urmatoarele:
          
    • a) sa se inscrie pe lista unui medic de familie;
    • b) sa anunte medicul de familie ori de cate ori apar modificari in starea lor de sanatate;
    • c) sa se prezinte la controalele profilactice si periodice stabilite prin contractul-cadru;
    • d) sa anunte in termen de 15 zile medicul de familie si casa de asigurari asupra modificarilor datelor de identitate sau modificarilor referitoare la incadrarea lor intr-o anumita categorie de asigurati;
    • e) sa respecte cu strictete tratamentul si indicatiile medicului;
    • f) sa aiba o conduita civilizata fata de personalul medico-sanitar;
    • g) sa achite contributia datorata fondului si suma reprezentand coplata, in conditiile stabilite prin contractul-cadru;
    • h) sa prezinte furnizorilor de servicii medicale documentele justificative ce atesta calitatea de asigurat.

           Persoanele care nu fac dovada calitatii de asigurat beneficiaza de servicii medicale numai in cazul urgentelor medico-chirurgicale si al bolilor cu potential endemo-epidemic si cele prevazute in Programul national de imunizari, monitorizarea evolutiei sarcinii si a lauzei, servicii de planificare familiala in conditiile art. 223, in cadrul unui pachet minimal de servicii medicale, stabilit prin contractul-cadru.

           Tarifele serviciilor hoteliere pentru persoana care insoteste copilul internat in varsta de pana la 3 ani, precum si pentru insotitorul persoanei cu handicap grav internate se suporta de catre casele de asigurari, daca medicul considera necesara prezenta lor pentru o perioada determinata.

           Fiecare asigurat are dreptul de a fi informat cel putin o data pe an, prin casele de asigurari, asupra serviciilor de care beneficiaza, a nivelului de contributie personala si a modalitatii de plata, precum si asupra drepturilor si obligatiilor sale.

  • Home | Informatii generale | Tarife servicii | Program de lucru | Noutati | Galerie Foto | Contact

    © Design by Smolenic Paul Marius